VVE

Wat is de VVE?

 

Landelijk is in 2000 de regeling VVE van kracht geworden. Doel van voor- en vroegschoolse educatie is het voorkomen van (taal)achterstanden bij alle kinderen van 2 tot 6 jaar die in een achterstandssituatie verkeren of dreigen terecht te komen. In totaal zijn dit in Nederland ongeveer 200.000 kinderen, zowel autochtone als allochtone en worden doelgroepkinderen genoemd.

Uitgangspunten van VVE zijn “voorkomen is beter dan genezen” en “hoe eerder hoe beter”.
Door doelgroepkinderen zo vroeg mogelijk gericht in hun ontwikkeling te stimuleren wil de overheid latere maatschappelijke problemen zoals onderwijsachterstanden voorkomen.

VVE bestaat uit een aantal instellingsgerichte educatieve programma’s die beginnen in de voorschoolse periode (peuterspeelzaal en kinderdagverblijf) en doorlopen in groep 1 en 2 van het basisonderwijs.
Peuterspeelzalen zijn een belangrijke partner in VVE want de doelgroepkinderen zijn over het algemeen vaker te vinden op peuterspeelzalen dan op kinderdagverblijven. Een VVE programma is gericht op de totale ontwikkeling van het kind, dus zowel taal en cognitieve ontwikkeling als ook sociale, emotionele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling.

Inmiddels zijn er veel gemeenten die van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn subsidie krijgen voor de aanschaf van programma’s, scholing en het aanstellen van extra personeel. Voorwaarde is dat het programma voldoet aan de volgende criteria:

- Het moet geschikt zijn voor jonge kinderen en moet door lopen tot en met   groep 2 van de basisschool
- Er moet sprake zijn van een gestructureerde didactische aanpak
- Er moet gezorgd worden voor een intensieve begeleiding van de kinderen
- Er moet door professionals mee gewerkt worden
- Het moet worden aangeboden in een voorschoolse instelling of basisschool

 

Voor- en vroegschoolse educatie is geen tijdelijk project. Vanaf augustus 2002 is het onderdeel geworden van het Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid (GOA) en heeft zodoende een structurele plaats in het gemeentelijk beleid gekregen.

 

Wat betekent VVE voor de Stichting Peuterspeelzalen Vught?

 
Peuterspeelzalen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dat staat al jaren vast voor ouders, pedagogen en overheden. Bij de start in het basisonderwijs constateren leerkrachten dat kinderen die een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezocht hebben verder zijn in hun ontwikkeling dan kinderen die geen gebruik hebben kunnen maken van deze voorzieningen.

VVE is op dit moment op 3 van de 4 peuterspeelzalen van de Stichting Peuterspeelzalen Vught ingevoerd n.l. bij de Hummelhonk, de Schatkamer en Ducky Duck.
Het percentage doelgroepkinderen op de basisscholen welke dicht in de buurt van de peuterspeelzalen lagen, waren bepalend om als peuterspeelzaal mee te mogen doen aan het VVE programma.

 

Wat betekent het in de praktijk voor uw kind?


De peuters gaan als ze 2 – 2 ½ jaar zijn 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal waar ze een programma krijgen aangeboden.
Op de VVE-peuterspeelzalen bestaat de mogelijkheid dat kinderen vanaf 3 jaar nog een extra derde dagdeel naar de peuterspeelzaal komen waar het aangeboden programma nog eens verder verdiept wordt. Als uw kind 3 jaar is, wordt zij/hij met uw instemming op maandag- of woensdagochtend extra geplaatst in het kader van de voor- en vroegschoolse educatie.

 

Mocht u nog iets willen weten of nog vragen hebben over VVE dan kunt u altijd terecht bij de administratie van de Stichting Peuterspeelzalen Vught, telefoonnummer 073-6565923.